VALORACIÓ
DETALLADA DE LA LLEI FORESTAL.
CARLES
ARNAL. Catedràtic d'Ensenyament Secundari en Biologia
PREÀMBUL.
En
termes generals es pot considerar conservacionista. Així ho
consideren alguns estudis. (Malgrat certes ambigüitats).
Es
mencionen reiteradament conceptes com: Desenvolupament sostenible.
Producció sostenible. Ús sostenible. Prevenció de l'erosió, Conservació, etc.
TÍTOL
I. DISPOSICIONS GENERALS.
CAP. I. DEFINICIÓ.
Art. 2. El concepte
específic de terreny forestal resulta ampliat respecte de la legislació precedent.
2.b) i c).
(Però s'ha
suprimit posteriorment l'apartat c).
CAP. II. ÀMBIT.
Art. 5. Independentment del tipus de
propietat.
CAP. III. OBJECTIUS.
Art.6. Els objectius de la llei
són clarament ecologistes, proteccionistes. Sobretot els primers.
Especialment: 6.1.
a), b), c),... i l).
CAP. IV. TITULARITAT I CLASSIFICACIÓ.
Art. 8. Defineix la figura de Boscos
de Domini Públic per motius conservacionistes. Són inalienables,
imprescriptibles i inembargables.
Art. 9. 1) Defineix els boscos
d'Utilitat Pública. Han de ser conservats i millorats.
2) Defineix els protectors; d'especial valor ecològic.
CAP. V. REGISTRES PÚBLICS.
Secció I.
Secció II. Catalogació.
Art. 13. Crea el catàleg
de Forests de Domini Públic. Estableix que constaran necessàriament, varies
tipologies.
CAP. VI. COMPETÈNCIES.
Art.18. Crea el Consell
Forestal de la Comunitat. Una figura participativa interessant (encarà que
només consultiva). Va estar anys sense constituir-se. Finalment, es va
constituir, va aprovar el PGOF, i va ser suprimit al poc de temps.
TÍTOL
II. PLANIFICACIÓ FORESTAL.
Art. 19. L'Inventari
forestal: S'ha fet molt deficient.
Estableix
el Pla General d'Ordenació Forestal (PGOF).
Art.20. Entre els criteris
que han d'inspirar el PGOF hi ha punts interessants. Especialment els
punts: 20.2.a) i b).
4.
Estableix els continguts mínims. Entre ells:
- Zones de diferents nivells de protecció, segons valor ecològic. No
s'ha complit.
- Zones susceptibles de ser declarades de repoblació obligatòria.
Art. 21. Preveu la
creació de Demarcacions Forestals.
1.
Amb criteris geogràfics i dasocràtics. Realment incongruent.
CAP. II. GESTIÓ FORESTAL.
Art. 24. Estableix les ZAU.
Zones d'Actuació Urgent. Finalitat clarament proteccionista.
Estableix
set supòsits explícits. Cap s'ha desenvolupat fins ara. Totes
les ZAU declarades han estat per fer Tallafocs, que no es
mencionen en la llei.
Açò
constitueix una perversió important de la llei.
Art. 25. Estableix els Programes
de gestió i millora. No es concreta el concepte ni les
característiques.
Art. 26. Estableix els Projectes
d'execució. No ho concreta. Es tracta de tales d'explotació de
fusta.
CAP. III. REPOBLACIONS FORESTALS.
Art. 27. La CMA fomentarà
i desenvoluparà la Regeneració de la Coberta Vegetal. Caldrà
un projecte; amb condicionants.
- Podrà
declarar-se repoblació obligatòria en forests privats.
- Malgrat
les aparences: repoblacions irreals, continuistes.
Art. 28. Parla de
l'estabilització i regeneració de vessants (cultius abandonats, per
exemple) per recuperar-los i evitar degradació.
Art. 29. Estableix un
programa especial per garantir la persistència i/o recuperació d'espècies
singulars i formacions o ecosistemes especials (dintre del PGOF).
No s'ha
desenvolupat.
CAP. IV. APROFITAMENTS.
Art. 30.- Aquest article
parla dels aprofitaments forestals, dintre d'una explotació sostenible,
fixant l'obligació d'ordenar-los segons la capacitat de càrrega dels
ecosistemes i amb unes condicions d'explotació que eviten danys, tant a
la vegetació com al sòl. El problema és que no hi ha major concreció
d'açò.
Art. 31.- Qualsevol
aprofitament forestal en qualsevol terreny requerirà autorització prèvia
de l'administració.
Encara que
aquesta siga una garantia molt pobra.
Art. 32. Es podrà exigir
la justificació de l'origen de les partides de les tales (en
relació, per exemple, a boscos cremats).
Es
continua extraient i comercialitzant la fusta cremada.
Art. 33. Es
restringeixen les tallades arreu. Només es pot donar autorització
en determinats casos. (Arbres morts; Protecció fitosanitària, Tallafocs,..
Açò permet, no obstant, molts abusos.
Art. 34. 1. S'exigirà autorització
per a les roturacions i certes condicions (adequació dels conreus). En la
pràctica, poques cauteles. S'han produït molts abusos.
2.
Pedreres. Compromís previ de reconstrucció i adequada repoblació
posterior.
No
hi ha més condicions. Molt pobres cauteles.
3.
Pastures. Han de tindre cura de no danyar ni el sòl ni la capa vegetal.
Podran limitar-se o prohibir-se en certs casos. Sense concretar més.
Poca
definició; poca protecció. S'estan promovent actuacions inadequades.
4.
Caça. Remet a legislació específica. Les autoritzacions poden denegar-se
si perjudiquen al bosc.
Pobra
definició, poca protecció en la pràctica.
Els
tancats cinegètics presenten moltes irregularitats. També el parany.
CAP. V. ÚS RECREATIU.
Art.
38.2.b) i c).- Queden prohibida la circulació de vehicles camp a
través, tret de circuits autoritzats. Podran establir-se limitacions
en certes zones.
També s'estabix
l'obligació de concedir autoritzacions per a les acampades.
Es
podrà prohibir actuacions generadores de soroll.
No
obstant això, s'autoritzen encara competicions en terrenys forestals.
Hi
ha pistes que es converteixen en autopistes els diumenges.
TÍTOL
III. PROPIETAT PÚBLICA.
Art. 39. La Generalitat
incrementarà el seu patrimoni forestal. Cap compromís concret.
Art. 40. Estableix els drets
de retracte.
Art. 41. Podrà
acordar-se l'expropiació forçosa, segons declaració d'utilitat
pública, en base als fins establerts per aquesta llei.
TÍTOL
IV. ACCIÓ ADMINISTRATIVA.
CAP. I. L'ADMINISTRACIÓ FORESTAL.
Art. 45. Es sometran a informe
dels ens locals afectats els instruments d'ordenació i programació
forestal.
Art. 46. Es preveuen accions
concertades (p. e., Convenis amb ajuntaments i particulars,...)
TÍTOL
V. ESTATUT DEL DOMINI FORESTAL
CAP. I. CONTINGUT DE LA PROPIETAT
FORESTAL.
Art. 48. Les facultats dominicals
estaran sotmeses als límits següents (a més dels que estableix la llei
de SNU):
b.
Es prohibeix el canvi d'ús dels terrenys forestals... sense
autorització.
c.
Els boscos de Domini públic, d'U. P. i Protectors, no poden ser
roturats, ni destinats a d'altres usos.
d.
Les repoblacions es faran segons programes, amb autorització
prèvia.
e.
Prohibits els aprofitaments no previstos o que superen les
autoritzacions.
(En
la pràctica; escàs control).
f. Obres,
instal·lacions, infraestructures, ... han d'ajustar-se a les previsions de
la llei.
(No es concreta més. Indefinit).
CAP. II. DEURES DELS PROPIETARIS.
Art. 49. Deures:
a.
Conservar els forests.
b.
En forest catalogats: programes tècnics de gestió i millora
c.
Introducció de millores per : conservació, producció, i utilització.
Eliminació de restes
de tales.
Difícil
compliment.
TÍTOL
VI. PREVENCIÓ I REPARACIÓ.
Art. 50. Encara que
d'una manera indefinida, sense concretar ni com ni quan; però s'exposa que
correspon a l'administració establir mesures adients per a vigilar i
prevenir l'erosió, plagues, incendis, ... a més de contrarestar-ne els efectes.
CAP. I. EROSIÓ.
Art. 51. Correspon a
l'administració la restauració hidrologicoforestal.
Mesures
necessàries pel manteniment i recuperació de l'estabilitat i fertilitat del
sòl, davant l'erosió.
Poc
definit.
No s'ha
desenvolupat (o s'ha usat pel contrari: neteges i repoblacions inadequades.)
CAP. II. PLAGUES.
Art. 52. Prevenció i
lluita: correspon a l'Administració.
Art. 53. Es pot
decretar el tractament obligatori de plagues.
(Pot
usar-se amb greus impactes)
CAP. III. INCENDIS.
Art. 55. Correspon a
l'administració la planificació, coordinació i lluita.
Aprovarà
plans sectorials de prevenció d'incendis. (Són una veritable agressió)
Entitats
locals: poden redactar plans locals.
5.
Zones d'alt risc. Els propietaris tenen l'obligació d'adoptar mesures de
prevenció.
No
es concreta, però açò s'usa per fer “neteges de vegetació” i “tallafocs”
Art. 57. Es prohibeix, com a mesura
general, l'ús del foc als terrenys forestals, i també la crema de rostolls o
d'altres superfícies per labors agràries, als terrenys confrontants o amb una
proximitat amb la forest inferior a 500 metres.
Excepcionalment
es poden donar autoritzacions.
Ara el que cal és vigilància i
acompliment d'açò.
4.
Els terrenys incendiats hauran de ser repoblats pels propietaris.
(Difícil.)
Art. 59.1. Els terrenys
incendiats estaran subjectes a prohibicions de classificació o
reclassificació urbanística, segons la llei del SNU.
2. Els terrenys
incendiats no podran ser destinats a la pastura durant els 5 anys
següents
Ni podran ser dedicats
o transformats en sòls agrícoles (en 20 anys).
Ni
a activitats extractives en 10 anys (excepte autorització expressa i
motivada).
3.
Creació del Registre de Terrenys forestals incendiats.
No
se sap res d'este.
Art. 60. 1. Dipòsits
o abocadors de RSU que incomplisquen condicions legals, o inadequats:
comunicació als ajuntaments.
2.
Si no s'actua: responsabilitat dels ajuntaments.
CAP. IV. MESURES DE CAUTELA.
Art. 61. Aquest article
estableix que la CMA limitarà i/o prohibirà, temporalment, aquells
aprofitaments que calga per a assegurar l'èxit dels treballs de reforestació o
de la regeneració natural, o aquells on s'haja produït o puga produir-se
una degradació o pèrdua greu del sòl o de la capa vegetal.
61.1.
també suspendrà temporalment, l'ús social o recreatiu, així com els
aprofitaments consuetudinaris de les forests, quan eixes activitats comporten risc
greu per a la conservació i protecció del medi natural.
Art. 62. S'estableix
l'obligació de que l'Administració forestal emeta un informe preceptiu
anterior a l'aprovació de qualsevol instrument de planificació que afecte a forests
o terrenys forestals, i a l'autorització administrativa que corresponga
sobre qualsevol projecte o actuació pública o privada que tinga per objecte
l'execució de projectes o la realització
d'obres o instal·lacions que afecten forests o terrenys forestals, tret
dels casos que estiguen afectats ja per l'avaluació d'impacte ambiental.
L'efectivitat
d'esta mesura dependrà molt dels criteris que s'empren, i aquests no apareixen
fixats. En tot cas l'existència de l'informe sempre és un element interessant
cas que calga oposar-se a certes actuacions nocives per al medi ambient.
Art. 63.- Fixa
l'obligació de sotmetre al procediment d'estimació d'impacte ambiental,
els projectes que afecten a terrenys forestals i que figuren en un
llistat, en el que s'inclouen alguns casos interessants: xarxes
telefòniques, d'aigües, elèctriques, ...; canalitzacions de barrancs i rius;
carreteres i camins (excepte en el cas de prevenció d'incendis); rompudes;
El
llistat queda incomplet, i la seua eficàcia dependrà dels criteris que s'empren
en la pràctica, però potser una ferramenta útil en algunes ocasions. Tanmateix
açò s'usa per eximir d'avaluació ambiental les xarxes de tallafocs, les
neteges, moltes repoblacions i molts camins forestals, quan els executa la pròpia
administració i invoca que es tracta de previndre incendis (sense més
justificació).
TÍTOL
VII. FOMENT.
CAP. I. MESURES DE FOMENT.
Art. 65. Ajuts i
compensacions de l'administració que poden adoptar diferents modalitats.
Es
poden aplicar, per exemple, a activitats tradicionals i turisme ecològic.
La idea és bona
en principi, però en la pràctica se subvencionen moltes actuacions incorrectes
en matèria de repoblació, prevenció d'incendis, entrada de ramats en tallafocs
o de millora forestal (que emparen tales i neteges de sotabosc).
CAP. II. MILLORA FORESTAL.
Art. 67. S'inclou la
promoció de la investigació, l'experimentació forestal, etc.
També
activitats educatives.
TÍTOL
VIII. INFRACCIONS I SANCIONS.
CAP. I. VIGILÀNCIA.
Art. 68. Funcions de vigilància
a càrrec de l'administració.
2.
Estableix l'obligació de qualsevol funcionari d'informar les infraccions
a la llei que puga conéixer.
3.
Els funcionaris tindran caràcter d'agents de l'autoritat.
4.
Estableix la possibilitat de declarar guardes jurats mediambientals.
5.
Contempla l'acció del voluntariat en determinades tasques.
CAP. II. INFRACCIONS.
Art. 69. Estableix la
potestat de sancionar a la CMA.
Art. 70.
Art. 71. L'infractor
haurà de reparar el dany causat. Contempla les multes coercitives.
Art. 72. Estableix les infraccions
administratives a la llei, entre les quals:
72.b).
Les tallades i tales efectuades sense l'autorització pertinent o
notificació prèvia.
72.d).
La utilització de terrenys forestals de manera que puga provocar o
accelerar la degradació del sòl o de la capa vegetal.
72.l).
L'omissió de la diligència pertinent o la manca de col·laboració dels
titulars dels terrenys forestals, per a prevenir o remeiar els efectes dels
riscos per erosió, plagues i malalties o incendis forestals.
...
72.o).
Qualsevol altra contravenció dels preceptes d'esta llei de què derive la
pèrdua de la capa vegetal o danys greus per a la forest.
Art. 73.2. Entre les
infraccions molt greus, s'inclou:
73.2.a).
Les infraccions previstes en l'article anterior de la comissió de les quals
resulte o puga resultar la pèrdua de la capa vegetal i de la capa edàfica
i potencialment puguen ser causa d'erosió o desertització que afecten
superfícies ubicades en espais protegits o sotmesos al règim especial de
protecció previst en l'article 29 d'esta llei o a superfícies de més de
20 ha.
73.2.b).
La tala o destrucció sense autorització d'espècies incloses al règim
especial de protecció a què es refeix l'article 29 d'esta llei.
Art. 73.3.- Entre les
infraccions greus, s'inclou:
73.3.a).
Les infraccions previstes en l'article anterior de la comissió de les quals
resulte o puga resultar la pèrdua de la capa vegetal i de la capa edàfica i
potencialment puguen ser causa d'erosió o desertització que, sense afectar
els espais protegits o sotmesos al règim de protecció previst a l'article 29
d'esta llei, afecten superfícies de 20 ha. o menys.
73.3.d).
Les previstes als apartats a, b, e, f, g, h, i, j, k, l, m, n i o de
l'article 72 d'esta llei.
Cal recordar,
tanmateix, que el règim especial de protecció de l'article 29 al qual es
fa esment en l'article 73 no està encara definit, ni té cap termini ni
criteri per a establir-se.
CARLES
ARNAL.
COMISSIÓ
FORESTAL D'ACCIÓ ECOLOGISTA-AGRÓ.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada